Zelfzorg voor diegenen die zorgen

Zelfzorg voor diegenen die zorgen

Juist nu, in deze tijd van de Coronacrisis, is zelfzorg voor iedereen die in de zorg werkt essentieel.

In mijn werk als arts en als coach ervaar ik hoe verleidelijk het is om anderen voorop te zetten. Mensen die in de zorg werken, willen anderen graag helpen. De patiënten om je heen lijken in het acute moment de zorg ook harder nodig te hebben dan wij zelf. Maar juist nu, en juist als zorgverleners, moeten we gezond en overeind blijven. Dit doe je door eerst voor jezelf te zorgen!

Net als in een vliegtuig in geval van nood, zet je eerst zelf je zuurstofmasker op, voordat je dat bij een kind of een patiënt doet. Letterlijk. En natuurlijk ligt er nu een extra hoge druk op mensen in de zorg, daarom dit blogartikel, een paar korte ondersteunende woorden over hoe je voor jezelf blijft zorgen!

1) Voel je eigen emoties, en laat ze even toe. Het mag er zijn. 
Jij mag er zijn. Laat je schouders even hangen, voel je frustratie, woede, onmacht of verdriet, een traan of een dichtgeknepen keel. Neem even kort pauze op een manier die voor jou past; als je thuis bent neem een kop thee of een douche, ga even wandelen, of als je op je werk bent, ga even naar de WC. Kom tot jezelf, en haal minstens 4x diep adem; rustig 4 tellen in, 4 tellen niks/inhouden, 4 tellen uit. Wees je bewust van je lijf en creëer even rust.

2) Neem even afstand, zoom uit. 
Weet dat jij niet kan veranderen wat er op je afkomt. Anders had je het al gedaan. Maar je hebt wel invloed op hoe jij je opstelt, welke gedachten je toelaat, en wat je daarbij voelt. Wil je je laten overrompelen, of wil je doen wat binnen jouw mogelijkheden en kundigheid ligt? Denk aan iedereen om je heen, voel de medemenselijkheid. Denk aan je collega’s die hun best doen, aan de mooie initiatieven die ontplooien. Weet dat je niet alleen bent, dat je je samen met anderen in deze situatie bevindt. Vertrouw erop dat je hier ook samen doorheen zal komen. Voel je geliefd. Denk aan die mensen waar jij energie van krijgt en andersom. Zorg dat je even verbinding maakt met die mensen (met (beeld)telefoon, (voice) app of per mail); bekrachtig dat contact, al is het maar kort.

3) Denk terug aan hoe jouw passie voor je vak ontstond. 
Waarom ben je in de zorg gaan werken? Wilde je mensen helpen of begeleiden, een verschil maken, kennis delen, wat was jouw diepere motief om dit werk te gaan doen? Ga in gedachten even naar dat moment/besluit; hoe jong was je, wie steunden je? Neem een moment in je gedachte dat je je trots voelde, dat je het spannend vond om te starten, dat je goed teamwork leverde, een mooi resultaat bereikte, en tover een glimlach op je gezicht. Jouw ambitie is nog steeds prachtig. Wees lief voor jezelf. Ik hoop dat je weet: er is geen beter moment dan NU om aan jouw ambitie gehoor te geven. Jij maakt het verschil!

4) Help jezelf met positieve bekrachtiging.
Zeg tegen jezelf: ik accepteer de situatie zoals hij is. Vandaag wil ik de beste versie van mezelf laten zien. Ik leer elke dag iets nieuws. Ik blijf mild naar mezelf. Ik bescherm mezelf, ik geef mijn grens aan. Ik zorg voor mezelf, ik luister naar mijn lijf en mijn behoeften. Wees je bewust van de kleine mooie momenten. Waar ben je dankbaar voor? Tel de dankbaarheidsmomentjes gedurende je dag. Je bent goed zoals je bent. Je doet je best.

5) Creëer een ochtend- en een avondritueel voor jezelf.
Wat zou je jezelf gunnen op het eerste en laatste moment van de dag? Als je je bed uit bent gekomen; wat wil je als eerste even doen? Sporten? Mediteren? Yoga? Kopje koffie? Een intentie voor de dag bedenken? Gedurende de dag: bewaak welke informatie je tot je neemt, en wat dat met je doet. En aan het einde van de dag als je naar bed gaat, hoe word je rustig vlak voordat je gaat slapen? Een ademoefening? Wil je nog even iets delen met je partner of familie? Iemand een berichtje sturen? Focussen op iets positiefs? Als je dagelijks een moment neemt om de dag te starten en af te ronden creëer je cyclus, een ritueel, en je zal merken dat dat rust brengt. 


Over Froukje Verdam

Froukje Verdam is KNO-arts en tevens oprichter van haar bedrijf 'Zorg voor dokter'. Zorg voor de dokter is opgericht omdat zorg en aandacht voor de mens achter de dokter heel belangrijk is. Optimale patiëntenzorg kan je pas leveren als je als arts eerst goed voor jezelf zorgt. Helaas lijkt dat niet altijd mogelijk of haalbaar en rijzen de cijfers over burn-out onder artsen de pan uit. Froukje coacht dokters om ook voor zichzelf te zorgen.

Related Posts

One Response to “Zelfzorg voor diegenen die zorgen”

april 09, 2020 at 3:54 pm, Alex van der Male said:

dank je wel, Ik was net bezig het iets kalmer aan te doen(aow) en toen…maar je tips zijn echt fijn, je weet het wel maar het nog eens lezen is goed

Reply

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.